Na PIC – Pravnem centru za varstvo človekovih pravic in okolja smo pripravili dve pomembni analizi, ki obravnavata prenos in implementacijo politik in prava EU v Republiki Sloveniji na področju podnebnih in energetskih zadev ter priložnosti za uporabo Listine EU o temeljenjih pravicah. Analizi smo pripravili v sklopu projekta STELLAR Rights.
Analiza STELLAR natančneje obravnava uporabo Listine EU pri prenosu in implementaciji politik EU na področju sodelovanja javnosti v podnebnih zadevah, načrtovanju obnovljivih virov energije (OVE) in poročanju podjetij glede trajnosti. Analiza STELLAR RePowerEU pa se medtem osredotoča na paket politik Evropske komisije RePowerEU, predvsem na dodatno financiranje umeščanja in pa pospeševanje dovoljevanja OVE.
Analiza izpostavlja štiri glavna priporočila za izboljšanje stanja na področju uporabe Listine EU v podnebnih in energetskih zadevah v Republiki Sloveniji:
- Tožniki in sodišča naj dajo večji poudarek na uporabi določb Listine EU vedno, kadar je v igri uporaba prava EU, s čimer se bo razvijala sodna praksa nacionalnih sodišč in Sodišča EU na področju okoljskega prava, ki je trenutno skopa in ne zagotavlja ustrezne pravne varnosti naslovnikov pravnih norm.
- Civilna družba naj posebno pozornost nameni iskanju novih možnosti za uporabo pravic, ki jih določa Listina EU, pred upravnimi in sodnimi organi, še posebej za zagotovitev varstva na področju spremembe namenske rabe prostora v primeru uvajanja OVE in poročanja podjetij glede trajnostnosti. Na področju financiranja na podlagi REPowerEU naj zasleduje izvajanje načela “ne škoduj bistveno” v okviru konkretnih javnih razpisov, njihove izvedbe in projektov, ki jih financira EU.
- Uporaba Listine EU na področju varstva okolja lahko zadeva 37. člen Listine EU, ki vsebuje načelo vključevanja varstva okolja v politike EU, v kombinaciji s konkretnimi obveznostmi, saj navedeno načelo pozitivno vpliva na okolju prijazno razlago ostalih določb prava EU, tudi na področju hitrejšega uvajanja OVE.
- Uporaba Listine EU naj v imenu večje učinkovitosti ne bo omejena zgolj na določbo, ki neposredno zadeva okolje, ampak naj vključuje tudi druge pravice iz Listine EU, kot je npr. pravica do učinkovitega sodnega varstva iz 47. člena. Sodna praksa, ki zadeva te pravice, je bolj razvita in jih je mogoče uporabljati samostojno.
Analizi ponudita možnosti, kako pristopiti k uveljavljanju pravic iz Listine EU, in izpostavljata glavne ovire na poti do uspeha.