Individualna ocena žrtev je ključna za zagotavljanje pravic žrtev v postopku in zmanjševanje njihove sekundarne in ponovne viktimizacije ter možnosti ustrahovanja in maščevanja s strani povzročitelja. Povod za morebitno ustrahovanje ali maščevanje je lahko namreč prav  žrtvina prijava kaznivega dejanja uradnim organom. Na podlagi izvedene individualne ocene uradni organi presodijo, kateri zaščitni ukrepi bi žrtvi v postopku koristili ter katere storitve svetovanja, podpore in pomoči žrtev potrebuje. Z zagotavljanjem postopkovnih prilagoditev in storitev uradni organi žrtvi omogočijo, da v postopku sodeluje in zaradi tega ni dodatno obremenjena.

O trenutnem stanju izvajanja individualne ocene žrtev v Republiki Sloveniji smo spregovorili na zaključnem simpoziju projekta LINK “Advancing Accessible and Child-Friendly Justice”, ki ga je 15. aprila 2025 organizirala Validity Foundation. Na simpoziju smo izpostavili, da:

  • je nujno, da se individualna ocena žrtev izvede za vse žrtve, predvsem za žrtve nasilja v družini, žrtve intimnopartnerskega nasilja, žrtve trgovine z ljudmi in druge;
  • je nujno, da se individualna ocena žrtev izvede pravočasno, da so uradni organi od začetka, ko zadeva preide v njihove roke, obveščeni o stanju žrtve ter njenih potrebah in željah;
  • naj bo individualna ocena žrtve multidisciplinarne narave in vseskozi dopolnjena s strani deležnikov različnih strok, ki žrtev obravnavajo (policija, CSD, šolstvo, zdravstvo, tožilstvo,…);
  • v tej luči naj se odločevalci posvetujejo o pripravi enotnega sistema za beleženje individualne ocene žrtve s strani različnih deležnikov, ki bo omogočal dosleden in visoko varovan prenos podatkov med za to pooblaščenimi službami;
  • izvedba individualne ocene žrtve ne koristi zgolj žrtvi, temveč tudi uradnim osebam, saj lahko na podlagi ocene prilagodijo svojo komunikacijo in delo z žrtvijo ter na ta način lažje pridobijo podatke, ki so pomembni za njihovo delo ter so verodostojne narave.

Da individualna ocena lahko služi svojemu namenu, pa mora biti izvedena na celosten in vsestranski način. Ali v Sloveniji obstaja potreba po spremembi trenutnega načina izvajanja individualne ocene žrtev, bomo raziskovali v nadaljnjih korakih projekta LINK, in sicer skupaj z deležniki iz policije, CSD, Ministrstva za pravosodje, Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, sodstva in z drugimi nevladnimi organizacijami.

V naslednjih tednih bomo z vami delili ugotovitve posvetovanj, do takrat pa lahko preliminarne informacije o stanju v Sloveniji najdete v preliminarnem poročilu, ki je nastalo v prvi fazi projekta. Poročilo si oglejte TUKAJ.

Projekt LINK izvajamo skupaj z partnerji iz tujine. Projekt stremi k izboljšanju dostopnosti in integraciji sistemov zaščite otrok v kazenske postopke, v katere so vključeni otroci, predvsem otroci z intelektualnimi in/ali psihosocialnimi oviranostmi. Prizadevamo si za proces odločanja, ki bo prilagojen oviranosti, starosti in spolu – vse z namenom zaščite in podpore otrok, ki so žrtve. Več o projektu pa si preberite TUKAJ.